Caribbean Creativity is een non-profit mediaorganisatie in Amsterdam die zich inzet voor de promotie, programmering en distributie van Caribische en andere diversity cinema’s in Nederland en daarbuiten. De organisatie, opgericht in 2008 door Dr. Emiel Martens, stimuleert initiatieven die onafhankelijke films en filmmakers van het Caribisch gebied en, meer recent, Latijn-Amerika en Afrika, ondersteunen. Wij hebben als doel de integratie van Caribische en andere diversity filmmakers in de internationale filmindustrie te bevorderen en streven ernaar hun culturele creativiteit en cultureel ondernemerschap tot ontwikkeling te laten komen in onze hedendaagse diverse en competitieve filmwereld. Door de jaren heen hebben we tientallen Nederlandse premières van films georganiseerd, van Holding on to JahGhett’a Life en Better Mus Come tot Cristo Rey, Ciudad Delirio en Neon Bull.

 

Onze missie


Onze missie reflecteert de drie takken in de filmindustrie en beslaat de volgende drie actiegebieden:

  1. Productie — het adviseren en (co)produceren van Caribische filmprojecten;
  2. Distributie — het creëren en beheren van de distributie- en marketingkanalen voor Caribische films;
  3. Vertoning — het organiseren en uitvoeren van vertoningen, evenementen en lezingen rondom Caribische cinema.

Our Team



board_emiel_

Emiel Martens

Oprichter en voorzitter


board_ger_

Ger Post

Penningmeester


team_reinier

Reinier Vriend

Event Producer


board_abida_

Abida Faiz

Event Producer


team_debora

Débora Póvoa

Event producer

Our Inspiration


‘In het Caribisch gebied is creatie onlosmakelijk verbonden met overleven. Overleven is voor ons creëren. Dit is misschien een van de redenen waarom de regio een bron is van zo veel creatieve uitspattingen in muziek, kunst en cultuur dat het uit verhouding is met de geringe bevolking van de eilanden en hun aanverwante vasteland. Er is geen numerieke maatstaf, geen monetaire waarde voor de bijdrage van creatieve schrijvers aan het begrip van onze maatschappij en van onszelf, van wie of wat we zijn, van ons idee van het zelf. In het Caribisch gebied is dit zelfs nog belangrijker, omdat ons idee van het zelf historisch gezien te maken heeft gehad met stelselmatige en dagelijkse aanslagen door de voorwaarden waardoor we naar dit gebied werden gebracht en de condities waaronder we leefden.’ 

Keith Nurse‘Het Caribisch gebied geniet een competitief vermogen in culturele productie, echter, het is en blijft een probleem dat de creativiteit van onze kunstenaars nooit is gesteund door een ondernemend, leidinggevend en marketing vermogen vanuit onze eigen zakelijke sector en er ook geen sterke overheidssteun is geweest (…). Caribische culturele industrieën zijn een belangrijke motor voor identiteitsformatie, natievorming en cultureel vertrouwen van de regio. Investeren in de culturele industrieën zorgt voor een lonend rendement omdat de sector nieuwe, waardevolle en inheemse vormen van werkgelegenheid, productie en export produceert, bijdraagt aan de diversificatie van mono-economieën en een meer competitief ontwikkelingsplatform faciliteert. Culturele industrieën moeten worden gezien als een belangrijke strategische hulpbron in de overgang naar het creëren van duurzame ontwikkeling.’