Caribbean Creativity is een non-profit mediaorganisatie in Amsterdam die zich inzet voor de productie, programmering en promotie van Caribische en andere diversity cinema’s in Nederland en daarbuiten. De organisatie, opgericht in 2008 door Dr. Emiel Martens, stimuleert initiatieven die onafhankelijke films en filmmakers van het Caribisch gebied en, meer recent, Latijn-Amerika en Afrika, ondersteunen. Wij hebben als doel de integratie van Caribische en andere diversity filmmakers in de internationale filmindustrie te bevorderen en streven ernaar hun culturele creativiteit en cultureel ondernemerschap tot ontwikkeling te laten komen in onze hedendaagse diverse en competitieve filmwereld. Door de jaren heen hebben we 80+ vertoningen (waaronder vele Nederlandse premières) van films georganiseerd, zoals Holding on to JahGhett’a LifeBetter Mus ComeKingston ParadiseCristo ReyCiudad DelirioNeon Bull,Afripedia, Queen of Katwe en The African Storm.

 

Onze missie


Onze missie beslaat de volgende drie actiegebieden:

  1. Productie — het adviseren en (co)produceren van Caribische filmprojecten;
  2. Programmering — het organiseren en uitvoeren van vertoningen, evenementen en lezingen rondom Caribische cinema;
  3. Promotie — het creëren en beheren van de distributie- en marketingkanalen voor Caribische films.

 

Onze inspiratie


‘In het Caribisch gebied is creatie onlosmakelijk verbonden met overleven. Overleven is voor ons creëren. Dit is misschien een van de redenen waarom de regio een bron is van zo veel creatieve uitspattingen in muziek, kunst en cultuur dat het uit verhouding is met de geringe bevolking van de eilanden en hun aanverwante vasteland. Er is geen numerieke maatstaf, geen monetaire waarde voor de bijdrage van creatieve schrijvers aan het begrip van onze maatschappij en van onszelf, van wie of wat we zijn, van ons idee van het zelf. In het Caribisch gebied is dit zelfs nog belangrijker, omdat ons idee van het zelf historisch gezien te maken heeft gehad met stelselmatige en dagelijkse aanslagen door de voorwaarden waardoor we naar dit gebied werden gebracht en de condities waaronder we leefden.’ 

Keith Nurse‘Het Caribisch gebied geniet een competitief vermogen in culturele productie, echter, het is en blijft een probleem dat de creativiteit van onze kunstenaars nooit is gesteund door een ondernemend, leidinggevend en marketing vermogen vanuit onze eigen zakelijke sector en er ook geen sterke overheidssteun is geweest (…). Caribische culturele industrieën zijn een belangrijke motor voor identiteitsformatie, natievorming en cultureel vertrouwen van de regio. Investeren in de culturele industrieën zorgt voor een lonend rendement omdat de sector nieuwe, waardevolle en inheemse vormen van werkgelegenheid, productie en export produceert, bijdraagt aan de diversificatie van mono-economieën en een meer competitief ontwikkelingsplatform faciliteert. Culturele industrieën moeten worden gezien als een belangrijke strategische hulpbron in de overgang naar het creëren van duurzame ontwikkeling.’

 

Ons logo


De straatverkoper is een zichtbaar en belangrijk figuur in de moderne Caribische samenleving. Met behulp van een karretje (‘push cart’), verkoopt hij goedkope goederen langs de weg (doorgaans lokaal voedsel, zoals kokosnoten, appels, plaintains, bread fruit, yams, ackees en jerk chicken). Zo voert de straatverkoper een klein, informeel bedrijf dat hem werk en economische participatie oplevert in de mondiale markt.

Als centrale speler in de Caribische postkoloniale samenleving, belichaamt de straatverkoper met zijn duwkar de geest van verzet tegen het kapitalisme en zijn ‘mondiale, nationale en stedelijke systemen van ras-, klasse- en gender-ongelijkheid’ (Marina Karides, ‘De betekenis van urbane straatverkopers,’ 2006, 28). De Caribische straatverkoper vertegenwoordigt creativiteit, betrokken-heid, assertiviteit, vastberadenheid, onafhankelijkheid en ondernemerschap – allemaal waarden die we bij Caribbean Creativity proberen te communiceren, stimuleren en bevorderen.